Vesa Kärhä (vesa.karhaplastics.fi), 12.11.2012
Etelä-Caroliinassa sijaitsevan Clemsonin yliopiston tutkijat testasivat läpinäkyvän ja läpinäkymättömän pakkauksen merkitystä kuluttajan valintaan ja tietyn tuotteen löytämiseen kaupassa.
Kokeessa 68 tavallista kaupan asiakasta varustettiin ruotsalaisilla Tobii-laseilla, jotka rekisteröivät ihmisen katseen suunnan ja näkymän 30 kertaa sekunnissa. Sen jälkeen ihmisiä pyydettiin hakemaan normaalin ostostensa ohella partateriä, sähköhammasharja sekä ilmanraikastin. Näitä kutakin oli marketin hyllyissä vain yhtä merkkiä, mutta niitä oli pakattu sekä läpinäkyvään muovipakkauksiin että läpinäkymättömiin painettuihin kartonkirasioihin. Koe tehtiin kahtena päivänä ja hyllypaikkoja vaihdettiin.