Kuva: Exel Composites OyjExel Composites Oyjn ikkunanpesuteleskooppi.jpg

Ajankohtaista

Muoviteollisuuden uutisia sekä tiedotteita, tapahtumia ja uutiskirjeitä

Tutkittu juttu: Kuluttaja löytää tuotteen muovipakkauksessa

Vesa Kärhä (vesa.karha a plastics.fi), 12.11.2012

Etelä-Caroliinassa sijaitsevan Clemsonin yliopiston tutkijat testasivat läpinäkyvän ja läpinäkymättömän pakkauksen merkitystä kuluttajan valintaan ja tietyn tuotteen löytämiseen kaupassa.

Kokeessa 68 tavallista kaupan asiakasta varustettiin ruotsalaisilla Tobii-laseilla, jotka rekisteröivät ihmisen katseen suunnan ja näkymän 30 kertaa sekunnissa. Sen jälkeen ihmisiä pyydettiin hakemaan normaalin ostostensa ohella partateriä, sähköhammasharja sekä ilmanraikastin. Näitä kutakin oli marketin hyllyissä vain yhtä merkkiä, mutta niitä oli pakattu sekä läpinäkyvään muovipakkauksiin että läpinäkymättömiin painettuihin kartonkirasioihin. Koe tehtiin kahtena päivänä ja hyllypaikkoja vaihdettiin.

Kuluttajat löysivät muoviin pakatun tuotteen keskimäärin 40 % nopeammin. Muovipakkauksiin kiinnittyi 343 % pidempiä ja 675 % lukumääräisesti enemmän katsekontakteja kuin samaa tuotetta sisältäviin läpinäkymättömiin kartonkipakkauksiin. Kuluttajat valitsivat 402 % useammin muovipakatun tuotteen. Muoviin pakattu tuote myy ja kertoo tuotteesta enemmän kuin tuhat painettua kuvaa.

Takaisin
Avainsanat Muovipakkaus